Til forsiden

Tilbake til artikler

Fra erfaring til endring: Hvordan kan du gjøre helsevesenet bedre?

Bak hver eneste pasient- eller pårørendehistorie finnes det verdifull innsikt, også bak din. Kanskje er den innsikten starten på noe viktig? Erfaringene du har, gir et unikt utgangspunkt for å hjelpe andre gjennom rollen som brukerrepresentant.

16. desember 2025

En brukerrepresentant gir pasientene en stemme og tilfører helsevesenet verdifull innsikt. Rollen gir mulighet til å påvirke innholdet i og beslutningene rundt helsetjenestene på systemnivå, som gjør at tjenestene blir bedre tilpasset pasientens behov.


Bruker innsikten til noe nyttig
Monica Evje er brukerrepresentant på Akershus universitetssykehus HF (Ahus). Veien inn dit gikk via nettopp Melanomforeningen som pårørende til en kreftpasient.

- Min «kompetanse» er å ha vært sammen med en kreftpasient på undersøkelser, innleggelser, opp og nedturer gjennom flere år. Da blir man godt kjent med tjenester fra både spesialisthelsetjenesten og kommunen. Denne innsikten er det fint å kunne bruke til noe som føles nyttig, og som kanskje gjør opplevelsen for kommende pasienter bedre.

Monica jobber i SpareBank 1 Utvikling med merkevare og prosjektledelse, og har ingen formell kompetanse innen helse.

Brukerrepresentanter samarbeider med helsepersonell, ledere og beslutningstakere i både spesialist- og primærhelsetjenesten.

- Jeg har opplevd at mange er usikre og redde for å ikke forstå faget eller for å møte helsepersonell som er best på sitt felt – kanskje best i landet. Men din jobb er ikke å kunne alt. Du skal bidra med din innsikt om helsevesenet og hele tiden ha «pasient- eller pårørendehatten» på. Og det er du aller best til, sier Monica.

Aktiv bruk av brukerrepresentanter ved Ahus
Brukerutvalget ved Ahus er et bredt sammensatt forum fra ulike brukerorganisasjoner, med representanter for pasienter og pårørende. Utvalget taler pasientenes sak og sørger for at brukerne blir hørt og tatt med på råd i beslutningsprosesser og i utformingen av tjenester og tilbud ved sykehuset.

For Ahus er brukerne en viktig ressurs som medvirker til at helsetilbudet utvikles og formes på en måte som tjener pasienten. Når sykehuset utvikler nye tjenester trenger de mer enn fagkunnskap og inkluderer pasientens erfaringer.

Monica er involvert i prosjekter på Ahus generelt, men jobber en del med Kirurgisk divisjon spesielt. – Brukerrepresentanter er en avgjørende ressurs når vi utvikler og forbedrer helsetjenestene våre. De bringer inn erfaringer som helsepersonell ikke nødvendigvis har, og stiller spørsmål som får oss til å se tjenestene fra et annet perspektiv enn det vi ofte har selv. Når pasientens stemme får plass tidlig i prosjektene, øker treffsikkerheten, kvaliteten og relevansen i det vi leverer, sier direktør for kirurgisk divisjon ved Ahus, Anne Karin Lindahl.

Støtte og hjelp til brukerrepresentanter
Kreftforeningen samarbeider tett med brukerrepresentanter og spiller inn saker som kan være av interesse, og alle brukerrepresentanter blir kurset. Monica Evje har bidratt i prosjekter som planleggingen av nye sykehusbygg, ulike forskningsprosjekter og kommunikasjon til pasientene. I tillegg har hun dialog med Kreftforeningen rundt temaer som foreningen ønsker å løfte i brukerutvalg over hele landet.

- Som brukerrepresentant får jeg innsikt i hvordan helsesystemet funger fra innsiden. Du lærer nye begreper, møter mennesker med ulik bakgrunn og ser hvordan beslutninger blir tatt. Det gir deg forståelse – og mulighet til å påvirke. Du er i en privilegert posisjon og jeg heier på at andre som har erfaringer også bruker dem til noe nyttig og givende – som kanskje gir enda bedre helsetjenester i framtiden.

Spørsmål og svar om å være en brukerrepresentant

Hvem kan være brukerrepresentant?

En brukerrepresentanter fra Kreftforeningen har personlig erfaring med kreft, som pasient eller pårørende. Du må ha tid og interesse for å delta i møter og prosjekter. Videre skal du bidra til at pasientens stemme blir hørt.

Hva gjør en brukerrepresentant?

Brukermedvirkning foregår på ulike nivåer. Som brukerrepresentant fra Kreftforeningen vil du sitte i utvalg, grupper eller prosjekter på ulike nivå i helse- og velferdstjenestene, og samarbeider med fagfolk, politikere og forskere. Kreftforeningen har brukerrepresentanter i Helseforetaket (sykehus), NAV, kommuner, rehabiliteringsinstitusjoner og prosjekter i samarbeid privat næringsliv.

Jeg har ikke jobbet med helse, kan jeg bli brukerrepresentant da?

Selvsagt! Du er brukerrepresentant fordi du har erfaringer som kan gjøre helsevesenet bedre, ikke fordi du har formell kompetanse om helse. Den kunnskapen du har, skal supplere de som har formell utdanning og jobber i helseforetaket.

Jeg kan ikke så mye om å være brukerrepresentant og vet ikke hvordan jeg skal bruke min erfaring?

Du får mye støtte underveis i jobben du gjør. Kreftforeningen samarbeider tett med brukerrepresentanter og spiller inn saker som kan være av interesse. Alle brukerrepresentanter blir kurset. Du får opplæring, støtte og kolleger som bidrar med innsikt. Organisasjoner og helseforetak tilbyr kurs, veiledning og nettverk. Du vil ikke stå alene.

Som brukerrepresentant skal du ikke undervurdere egen erfaring og ikke være redd for å stille spørsmål.

Hvordan kommer jeg i gang?

Snakk med din kommune, helseforetak eller pasientforening. De fleste har kunnskap om brukerutvalg og trenger representanter.

Tekst av vår brukerrepresentant Monica Evje

Mer om temaene